Forskerspirer på Humleskolen

Både 25. juni og 2. juli 2014 deltok skolebarn på Humleskolen i regi av Skoletjenesten ved Vitenskapsmuseet, NTNU i Trondheim. Tilsammen 40 deltakere i alderen 8 – 10 år hadde valgt seg en ekstra uke med kultur- og naturfag etter skoleslutt. I løpet av disse ukene deltok de på mange slags aktiviteter. Opplegget ble ledet av Solbjørg Pedersen fra Skoletjenesten (ikke med på bildet).

Tor Bollingmo (tekst og foto).

IMG_3088ed2Halvparten av deltakerne på Humleskolen på Ringve den 25. juni. Bildet er tatt etter ei økt med fangst og bestemming av humler, like før humlene ble sluppet løs igjen.

I løpet av dagen med humleskole gjennomførte deltakerne opptelling av humler, fangst og noe bestemming av humler, og ikke minst nærkontakt med humlehanner. Det vil si at de fikk holde humlene og gjøre nærmere studier av humlekroppen.

En av oppgavene gikk ut på nøyaktig opptelling av humler på de viktigste plantene for nektarproduksjon. Foto: Tor Bollingmo.

De fikk også høre om humlenes liv og den betydningen humler og andre insekter har for produksjonen av mat. En liten «muntlig eksamen» til slutt viste at deltakerne hadde lært veldig mye om humler og humlenes liv i løpet av dagen.

Dagen etter hadde de som en av oppgavene å bygge fóringsplasser for insekter og plassere dem ut i landskapet. Oppskriften på bygging av fóringsplasser og blanding av forskjellige typer mat for insekter finnes i Oppgave 5 på Humleskolen.

Deltakerne samlet rundt et bed av blomstrende grasløk i Ringve botaniske hage, der innfangede humler fikk friheten tilbake. Foto: Tor Bollingmo.

Klikk på bildet for større utgave.

Lenker

Vitenskapsmuséet NTNU.