Vant med bie-prosjekt

kristoffer-martin-johanne-og-kjerstin-fra-6-trinn-ila-skole-2Kjerstin, Johanne, Kristoffer og Martin fra Ila skole i Trondheim tok kontakt med Humlebuzz og Humleskolen for å få sin egen humledag i Ringve botaniske hage. De hadde mange spørsmål og skulle bruke opplysningene i et prosjekt i konkurransen First Lego League. Nå har de vunnet både den regionale tittelen First Lego League Champion og tatt 1. plass i Forskningsprisen 2016. Dermed er de klare for skandinavisk finale i Bodø 3. desember.

Av Tor Bollingmo (tekst og foto). Publisert 16.11.2016. Sist oppdatert 05.12.2016.

Foto øverst på siden: På studietur med Humlebuzz på Ringve. Fra venstre Martin Cardona, Kristoffer Strømdal Wik, Johanne Waldal og Kjerstin Elisabeth Smidt fra laget med det lure navnet For dyr(t) . Foto: Tor Bollingmo.

Stor konkurranse

First Lego League er en kunnskapskonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år. Konkurransen er arrangert siden 2000 og er et samarbeid mellom organisasjonen First Lego Company og Statoils talentutviklingsprogram Morgendagens Helter. Selve konkurransen arrangeres av stiftelsen First Scandinavia med hovedkvarter i Bodø. Rundt 300 000 barn og unge fra 80 land deltar i årets konkurranse, og den skandinaviske finalen går av stabelen i Bodø den 3. desember.

Hensikten med First Lego League er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

0-fll-lagbilde
Foto av hele laget med navnet For dyr(t) fra Ila skole i Trondheim, da de vant Forskningsprisen under den regionale finalen på Realfagbygget NTNU den 12. november 2016. Foto hentet fra http://hjernekraft.org/turnering/415/trondheim/blogitem.aspx?id=22264

Årets tema var Animal Allies

Hvert år må deltakerne løse oppgaver innen et felles tema. I år var temaet Animal Allies (våre allierte, dyrene). Det gjelder å bruke egen oppfinnsomhet og kreativitet for å løse oppdraget. Det oppfordres til å bruke veiledere og mentorer i problemløsningen, å jobbe som et lag og dele opplysningene de finner med andre. Hvert år skal lagene også løse en robot-oppgave. Her kom For dyr(t) på en flott andreplass.

Verdens minste kamera

Laget fra Ila skole fant ut at de skulle finne frem til verdens minste kamera, feste det på en bie og på den måten finne ut hva bien foretok seg gjennom dagen. Slik ville de kunne lære mer om de problemene som bier (og humler) er utsatt for. Men først måtte de lære det helt grunnleggende om disse insektene. Derfor tok de kontakt med Humlebuzz / Humleskolen.

Blomstrende kakao

Vi hadde en flott dag i Ringve botaniske hage den 12. oktober. Først hadde vi et møte i kafeen der vi fortalte om hverandre og om prosjektene våre. Vi gikk gjennom evolusjonen av planter og insekter og den betydningen insektene har i matproduksjonen. Selv om det var veldig sent på sesongen, tok vi sjansen på å finne noen av årets siste insekter. På turen i hagen fant vi årets aller siste hann av mørk jordhumle Bombus terrestris, som vi studerte mens vi holdt den med bare fingrene (se bildet øverst). Vi fanget en blomsterflue, studerte mange forskjellige typer blomster og tok mange bilder. Deretter besøkte vi drivhuset og kontoret til daglig leder for hagen, Vibekke Vange, der det sto et kakaotre i blomst. Alle fikk med seg Humlebuzz-brosjyren. Til slutt fanget vi noen Pokemons i Renessansehagen.

Smart løsning

Ideen med verdens minste kamera er veldig god, og det er det tydeligvis flere som har skjønt. Og det viser seg at et slikt kamera faktisk finnes. Det er utviklet av et stort internasjonalt firma, brukes innen medisin og måler bare en kubikk millimeter. Nå er teamet For dyr(t) i full gang med å utrede hvordan kameraet kan videreutvikles til bruk i insektforskningen slik at vi bedre kan ta vare på verdens pollinatorer.

Vi ønsker laget fra Ila skole lykke til i Bodø og håper at dere vinner.